Het ondernemersgeluk van meubelmaker Marnix!

Onlangs ontwierp een begenadigd meubelmaker (Marnix) een wandmeubel voor het nieuwe huis van een vriend van mij (Karel). Dit meubelstuk overtrof elke verwachting en voldeed aan al Karel's wensen en eisen. Het was puur maatwerk, volledig afgestemd op de situatie van de klant. Karel was onder de indruk en vroeg of hij wellicht deze vakman kon helpen bij het uitbouwen van zijn bedrijf.

Ambitie

Deze meubelmaker Marnix vertelde dat hij geen enkele ambitie had om te groeien. Hij bouwde hooguit 15 meubelstukken per jaar. Hij deed dat voor het hoge segment en klanten met bijzondere wensen. Hiermee had hij voldoende marge om goed te kunnen leven. Karel vertelde Marnix dat hij een MBA student was, gespecialiseerd in sales en marketing strategieën. Het product dat Marnix leverde kon met gemak op veel grotere schaal geproduceerd worden.

Tijd

Karel vertelde Marnix dat hij niet wist wat hij miste. "Wat doe je nu met je tijd, want je zult niet fulltime aan het timmeren zijn?" vroeg Karel. Marnix vertelde hem hoe hij genoot van elke dag, alle tijd nam voor het ontbijt, in alle rust genoot van zijn twee jonge kinderen en regelmatig een weekje weg ging met zijn gezin. Daarnaast speelde hij in een band en was hij betrokken was bij meerdere liefdadigheidsprojecten.

Geweldig bedrijf

"Maar stel je nu eens voor" zei Karel "stel je voor dat je je concept groots in de markt zet, en landelijk meubels gaat leveren". "Maar wat levert mij dat op?" zei Marnix. Karel gaf eerlijk toe dat dat wel wat extra tijd en energie zou kosten, maar dan zou hij een geweldig bedrijf kunnen bouwen. Met de juiste mensen in de verkoop- en marketingafdeling, is er onbeperkte groei mogelijk. "En dan?" vroeg Marnix. "Dan zou je het bedrijf op een gegeven moment zelfs kunnen verkopen!" "Dat klinkt heel mooi" zei Marnix "maar hoe lang zal dat duren?" Karel wilde realistisch blijven, en zei dat hij verwachtte dat zoiets binnen 20 à 25 jaar gerealiseerd zou kunnen zijn.

Genieten

"Oké, dus over ruim 20 jaar heb ik dit bedrijf uitgebouwd en verkocht. Maar wat ga ik dan doen?" vroeg Marnix. Karel was blij dat Marnix eindelijk zag dat er veel mogelijkheden waren. Hij zei "als je dan je bedrijf hebt verkocht, kun jij gewoon gaan genieten van elke dag, dan kun je alle tijd nemen voor je ontbijt, in alle rust genieten van je kleinkinderen, regelmatig een weekje weg met je vrouw (als die nog bij je is). Je kunt daarnaast leuk in een band gaan spelen en betrokken zijn bij meerdere liefdadigheidsprojecten".

Onze les

Dutch Business Boosters heeft geleerd van Karel en Marnix. Elke persoon heeft andere doelen, wensen en dromen. Wij ontwerpen een bedrijf rondom de doelen, passies en wensen van de ondernemer. Dat is puur maatwerk, afgestemd op de situatie van de ondernemer. Maar ons uitgangspunt is dat de prijs die de meeste ondernemers betalen te hoog is. Het gaat niet om zo hard mogelijk rennen in de hoop de finish te halen, maar om te genieten van de race. Wie vandaag zijn leven niet bouwt zoals hij wil, maar geleefd wordt door de urgentie van de dag, zal nooit binnen gaan in het leven van zijn of haar dromen.

Pak je droom weer op!

Het is tijd om je droom weer op te pakken: een uniek concept realiseren met overvloed aan voldoening, vreugde en vrijheid! Dat doe je niet alleen, dat doe je met een team. Wij helpen je dat team te bouwen en in de aanloop zijn wij dat team voor jou!

If you have a problem... if no one else can help... and if you can find them... maybe you can hire... The A-Team.

Dutch Business Boosters – "The A-Team voor ondernemers!"

Ontdek hoe jij je ondernemersgeluk kunt bereiken, doe direct de Business Bottleneck Scan!